עמיתים מקושריםגליון מס'   12

 

 

 

 

 

עדה גרינברג, בי"ס הנדיב, מטולה

תחנה מטאורולוגית  לכתה ה  בבית ספר "הנדיב" במטולה

http://dialognet.org/metula


התחנה המטאורולוגית שלנו ממוקמת בגובה של 550 מטר מעל פני הים,
בנקודה הצפונית ביותר בארץ, במטולה.
התחנה והאתר הוקמו במרץ 2004 בידי תלמידי כתה ה בבית הספר,
כתחביב ומתוך עניין אישי
, ומשולבים בתוכנית הלימודים הכיתתית.

התחנה המטאורולוגית  היא מסוג Cabled Vantage Pro של חברת DAVIS
ומעדכנת את נתוניה מידי 10 דקות.

 

כמה שיקולים הנחו את ההחלטה על הקמת התחנה:

1. אותנטיות

מזג האוויר משפיע על כל אחד מאתנו באורח יום-יומי. חלק גדול מההחלטות שלנו תלויות במזג האוויר: האם יתקיים הטיול?
מה נלבש
, היום? האם נלך ברגל או ברכב? אלה ואחרים נקבעים- כמעט באופן מוחלט - על ידי תנאי מזג האוויר הצפויים.

2. תמיכה בתוכנית הלימודים הכתתית
תוכנית הלימודים בגיאוגרפיה בכתה ה כוללת הכרות עם סוגים שונים של מפות ופיתוח מיומנות של קריאת מפה. אלה מפתחים את התפיסה המרחבית ומאפשרים מודעות למיקום האדם במרחב האמיתי. נושא מזג האוויר חושף את הילדים למגוון רחב יותר של מפות (מפה סינופטית, מפת עננים, מפת טמפרטורה וכד') ומזמן התמצאות במפת העולם בתצלומי לווין. העיסוק בנושא מאפשר חשיפה לתחנות מטאורולוגיות נוספות בארץ ובעולם, מאפשר עריכת השוואה בין נתונים, קריאת גרפים, קריאה ועיבוד נתונים, הסקת מסקנות...

3. השתייכות לקהילה

העיסוק במזג האוויר משתף את הילדים בקהילות שונות:
קהילת מזג אוויר בארץ
- הכוללת אנשים שונים בארץ ובעולם בעלי תחום עניין משותף, החולקים ביניהם מידע.
קהילת המושבה
- מטולה הינה מושבה חקלאית והעיסוק במזג האוויר מלווה את הילדים בחיי היום יום המשפחתיים. התחנה המטאורולוגית הבית ספרית והאתר המלווה אותה, הולכים והופכים לעניין ציבורי.
קהילת הכתה הלומדת
- ההתייחסות למושג "קהילה" היא במובן של חברת אנשים המסוגלים להגיע לידע נדרש, להשתמש בו, להוסיף עליו, ליצור ידע חדש ולפרסם אותו תוך שימוש באינטראקציה בינאישית. לכל קהילה שפה , כלים, נורמות ואווירה היוצרים את השייכות לקהילה. התרומה לקהילה מתבטאת בהיבטים כמו אמינות המידע; צניעות אינטלקטואלית; החובה (והזכות) ליצור ולפרסם, חלוקה בידע... המושג של שייכות הוא מושג מחייב. בהשתייכותנו לקהילה אנחנו מקבלים על עצמנו כללים, חוקים, אורח חיים ואוירה המקובלים על הקהילה אליה אנחנו שייכים.

דוגמה הממחישה השתייכות לקהילה מהווה המקרה הבא.

קבלנו בפורום באתר התחנה שאלה ממשפחה במטולה בזו הלשון:

עם בוא האביב ו"שגעונות" מזג האויר, ידועה התופעה של רוחות מזרחיות המביאות איתן חול מהמדבר. מפעם לפעם מטולה היתה עטופה בצבע צהוב מדברי.  שאלתנו האם ניתן לחזות בתחנה זו תופעת מזג אויר זה?  נודה מראש לתשובתכם.

מכיוון שלא מצאנו תשובה במידע הקיים על מזג אוויר במאגרי המידע, הפנינו את השאלה לפורום הארצי של מזג האוויר, שם התקיימה התדיינות ארוכה של יודעי דבר. לבסוף קבלנו הסבר לתופעה ויכולנו לספק אותו לשואל השאלה- והרווח היה כולו שלנו, כמובן.

 

בתמונה: קטע מהתדיינות בבעיה ששלחנו בפורום הארצי

4. מידענות

את התחנה המטאורולוגית מלווה אתר המתעדכן בתדירות גבוהה. את האתר מזינים חומרים שנאספו ועובדו על ידי הילדים. הצורך לאסוף מידע, לעבד אותו בצורה אינטרנטית, חושף את הילדים לכל תחום המידענות: כמות המידע וזמינות המידע באינטרנט מחייבת תהליכי בקרה וסינון, שילוב המידע במפת הידע הקיימת, הצגת המידע בדרך ברורה והבנת היבטים אתיים וחברתיים הנוגעים לשימוש במידע.

 

 

בתמונה: עמוד הבית של תחנת מזג האוויר שלנו

 

5. התנסות בתחום תוכן חדש, מאתגר ומעורר עניין

הנושא פתח בפנינו תחומי מידע חדשים ומעניינים. נחשפנו לדמויות כמו גלילאו גליליי ופסקל, למדנו מושגים כמו לחץ אוויר ולחות יחסית, למדנו על ההשפעה ההדדית של תופעות כמו הקשר שבין נקודת הטל לטמפרטורה, למדנו על הבדלים כמו פרנהייט וצלסיוס והתנסינו בבניית מכשירי מזג אוויר בעצמנו.

 

 

 

בתמונות: בניית מכשירי מזג אוויר בכתה

 

הסיפור העומד מאחורי הקמת התחנה, מעניין לא פחות. כדי לאסוף את הכסף הנחוץ לרכישת התחנה, הקימו הילדים, בסיוע הוריהם, קפיטריה שפעלה ביום ההורים בבית הספר. נאסף סכום כסף מכובד שאפשר את רכישת התחנה.

על כל זאת ועוד אפשר לקרוא באתר עצמו.

 

הפעילות רק בראשיתה, והאפשרויות להרחבתה רבות: קשר עם בתי ספר אחרים, השוואת נתונים מאזורים אחרים בארץ, פעילויות בשיתוף ההורים ועוד ועוד.

 

כולכם מוזמנים להכנס ולבקר באתר בכתובת הבאה - http://dialognet.org/metula

ונשמח לשמוע חוות דעת נוספת, הערות והארות ונשמח לרעיונות ולשיתוף פעולה.


 

לקט מהפורום:

"ברכות לכתה ה ולמורה עדה על אתר מזג האוויר והתחנה המטארולוגית.
אנו ציבור חקלאי מטולה נוכל להעזר בנתונים שיופיעו באתר במשך כל עונות השנה, בקבלת ההחלטות לגידול המטעים."

 

"התקנה של תחנה מטאורולוגית במטולה הינה הישג חסר תקדים בתולדות המושבה הצפונית בארץ ובתולדות המדידות המטאורולוגיות בישראל".

 
"מטולה הינה אחד המקומות הגשומים במדינת ישראל ועל פי נתוני גשם שנאספו במאה הקודמת ממוצע המשקעים הרב שנתי לשנים 1960 - 1990 עומד על כ-920 מ"מ. כמות הדומה לזו של מצפה חרשים באזור הר מירון הגבוה ממטולה פי שניים. בניגוד לרוב תחנות ההר בישראל חודש פברואר במטולה נוטה להיות מעט גשום יותר מינואר עם 200 מ"מ לעומת 180 מ"מ בהתאמה.
בחורף 1991/2 הגשום בתולדות המדינה, נמדדו במטולה 1603 מ"מ גשם. כמות משקעים זו היא הגדולה ביותר שנמדדה בישראל ממערב לנהר הירדן. באחת מבין שלוש סופות השלג בחורף זה נמדדו קרוב ל-70 ס"מ שלג בכ-24 שעות.
אני זוכר היטב את ארוע שלג זה שלווה בסופות ברקים ורעמים.
מדידה של נתוני מזג אויר במטולה תאפשר תכנון טוב יותר של הפעילות החקלאית באזור המושבה. אני מקווה שהחקלאים ילמדו לבצע ריסוסים ושרפות יזומות בהתחשב לכוון הרוח ומהירותה, בכדי למנוע את הגעתם של מזהמים אל תוך רחובות במושבה.
מאגר מהימן ומתמשך של נתונים מטאורולוגים יעזור מאוד בהבנה של מזג האויר המעניין של מטולה, המהווה חלק בלתי נפרד מייחודה וצביונה של המושבה היפה בארץ".